معاون مهندسی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور: خشکسالی‌ها سبب شده تا ۲۰ هزار روستا با تنش آبی مواجه شوند

برگزاری جلسه هوشمندسازی و تله‌متری شبکه توزیع آب شهر بوشهر
2023/05/31
بعد از ۱۸ سال؛ «سد عنبران» تا فصل تابستان به بهره‌برداری می‌رسد
2023/05/31

معاون مهندسی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور از اتخاذ تصمیم نهایی برای موضوع انتقال پساب از شهر بجنورد به مجتمع پتروشیمی‌ خراسان خبر داد.
مجید آقازاده در سفری دو روزه به خراسان شمالی طی بازدید از پروژه‌های آبرسانی و فاضلاب شهرستان های راز جرگلان و شیروان اظهار کرد: طی جلسه‌ای که این هفته در شرکت مدیریت منابع آب برگزار خواهد شد برای موضوع مذکور تصمیم‌گیری می‌شود. وی گفت: ظرفیت‌های به‌‍‌وجودآمده کمک زیادی در توسعه شبکه جمع‌آوری فاضلاب و ارتقای تصفیه‌خانه بجنورد می‌کند. وی به روستاهایی که با مشکل تنش آبی در کشور نیز مواجه هستند اشاره کرد و افزود: خشکسالی‌ها سبب شده تا ۲۰ هزار روستا با تنش آبی مواجه شوند.
آقازاده ادامه داد: از سال گذشته شرکت‌های آبفای استانی با همکاری قرارگاه امام حسن(ع) اجرای پروژه آبرسانی پایدار را در دستور کار قرار داده که یک میلیون و ۲۵۳ هزار خانوار با چهار میلیون و ۶۲۰هزار نفر جمعیت را شامل می‌شود. وی بیان کرد: با اجرای این پروژه‌ها ۱۴ هزار و ۶۰۰ کیلومتر خط انتقال، ۱۴ هزار و ۷۰۰ کیلومتر شبکه توزیع ایجاد خواهد شد و ۷۴۷ حلقه چاه نیز حفر می‌شود. وی با اشاره به اینکه همچنین چهار تصفیه‌خانه با ۲۹۰ لیتر بر ثانیه نیز احداث می‌شود، گفت: در مجموع ۱۰هزار و ۶۰۰لیتر بر ثانیه آب تولید خواهد شد.
به گفته معاون مهندسی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، با اجرای این پروژه‌ها ۲۴۰۸ مخزن آب با ظرفیت ۸۷۲ مترمکعب و ۹۹۹ ایستگاه پمپاژ آب با ظرفیت ۳۴۵هزا لیتر بر ثانیه ایجاد خواهد شد. وی گفت: علاوه بر آن در فاز دوم نیز ۱۰هزار روستای دیگر آبرسانی می‌شود که طی آن پنج میلیون و ۳۰۰هزا نفر از آن بهره‌مند می‌شوند. وی تصریح کرد: تا پایان برنامه هفتم توسعه، روستای بالای ۲۰ خانوار با تنش آبی وجود ندارد.
آقازاده افزود: پیش‌بینی می‌شود که آبرسانی پایدار به ۱۰ هزار روستای فاز اول طی ۳ سال اجرایی شود و هم‌اکنون ۳۸درصد پیشرفت فیزیکی دارد. به گفته وی نیاز اعتباری برای ۱۰ هزار روستای فاز اول ۴۷هزار میلیاردتومان و برای ۱۰ زار روستای فاز دوم نیز ۵۸ زار میلیارد تومان اعتبار موردنیاز باشد. وی توضیح داد: اعتبار موردنیاز نیز از محل تهاتر نفت، اعتبار محرومیت‌زدایی، اسناد خزانه و ردیف‌های اعتباری تأمین می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *